A GYOMAKÖZSZOLG KFT. értesíti a Tisztelt lakosságot, hogy
2015. november 27.-én (pénteken) 7.00 órától
Kardos község területén lomtalanítást végez.
A kihelyezett hulladék tartalmazhat:
- rongy, söpredék, edény, eszköz, továbbá kisebb mennyiségű kerti hulladék, falomb, nyesedék, elhasznált bútor, ócskavas
NEM TARTALMAZHAT:
- Veszélyes hulladékot: gumi abroncs, akkumulátor, vegyszer, ásványi olajszármazék, trágya, mezőgazdasági hulladék, állati tetem, építési sitt, mérgező vagy fertőző anyagot, híradástechnikai berendezés (TV, rádió, magnó stb.), fagyasztószekrény, hűtőszekrény
- Szelektíven gyűjthető hulladékot (üveg, papír), melyet a kihelyezett szelektív hulladékgyűjtő szigeten kérünk elhelyezni.
Gyomaendrőd, 2015. november 6.
Ügyvezető igazgató
Tisztelt Lakosság!
Kérem, hogy községünk tisztaságáért éljenek a lehetőséggel és tartsák be a lomtalanítás szabályait.
Hulladék kihelyezése: a szokásos időpontban a szokásos helyekre.
AZ IDEI ÉVBEN LEHETŐSÉG VAN ARRA, HOGY A LOMTALANÍTÁS NAPJÁN AZ ÖNKORMÁNYZAT UDVARÁRA AZ ELEKTRONIKAI HULLADÉKOT TÉRÍTÉSMENTESEN BEHOZZÁK, MELYET A SZOLGÁLTATÓ SZINTÉN ELSZÁLLÍT.
Kardos, 2015. november 6.
Brlás János
Polgármester
Az „Európa Platform- Testvértelepülési találkozó Nagydarócon” c. projektet az Európai Unió finanszírozta az „Európa a polgárokért” program keretében
2.1 "Testvérváros-program" intézkedés
Részvétel: a projekt lehetővé tette a találkozókat 800 állampolgár részvételével, akik közül 50 Kardos község (Magyarország), 50 Craidorolt község (Románia) 50 Vardarac (Horvátország), 30 Dorultu (Románia) és 620 Veľké Dravce (Szlovákia) lakosai.
Helyszín/Dátumok: a találkozó helyszíne Veľké Dravce (Szlovákia) volt, 2015/08/21 és 2015/08/23 között
Részletes leírás:
2015/08/21 a téma a szociális kirekesztés elleni küzdelem volt, ahol bemutatták a Közösségi Központ munkáját, „A szociális segélytől a foglalkoztatottságig” címmel workshopot tartottak, és kultúrprogram keretén belül mutattak rá, hogy „egyenlőek, de nem egyformák vagyunk”.
2015/08/22 a téma az aktuális EU-s témák megvitatása volt (mit jelent európainak lenni, az EU-s tagság előnyei és hátrányai, Európa jövője, stb.) amely ún „Európa Platform keretén belül zajlott. A „Zenével és tánccal az intolerancia és a rasszizmus ellen” c. közösségi program részeként bemutatásra kerültek a hagyományos roma mesterségek és sor került a különböző nemzetek és nemzetiségek kulturális és gasztronómiai seregszemléjére is.
2015/08/23 a téma az EU-s alapértékek voltak, amikor sor került az újonnan kialakított helyi néprajzi kiállítás megnyitójára. Kapcsolódva a 2015 a fejlesztés európai évéhez beszélgetés folyt az emberi jogok és szolidaritás témában.



2015. március 05-án hatályba lép az 54/2014. (XII. 5.) BM rendelettel kiadott Országos Tűzvédelmi Szabályzat (OTSZ), amelyben több olyan használati előírás szerepel, mely a korábbi rendeletben nem volt kellően szabályozva. Ilyen például a rendelet szabadtéri tűzgyújtásra vonatkozó része. Ezen előírások pontos ismerete szükséges a gazdálkodó tevékenységet végzőkön kívül a lakosság körében is, mivel az előírások megsértése esetén a hatóságnak tűzvédelmi bírság kiszabását kell kezdeményeznie az elkövetők ellen.
A BM rendelet szerint a lábon álló növényzet, tarló, növénytermesztéssel összefüggésben és a belterületi ingatlanok használata során keletkezett hulladék szabadtéri égetése tilos.
Külterületen az ingatlan tulajdonosa, használója a tűzvédelmi hatóság engedélyével legfeljebb tíz hektár egybefüggő területen irányított égetést végezhet. A katasztrófavédelmi hatósági engedély nem mentesíti az érintettet az egyéb engedélyek beszerzése alól. Mentesül az égetési, tűzgyújtási tilalom alól a katasztrófavédelmi szerv állománya, ha tevékenysége a károk csökkentésére, a tűz terjedésének megakadályozására, szabályozására irányul. Ha jogszabály másként nem rendelkezik, az ingatlan tulajdonosa, használója köteles a területet éghető hulladéktól és további hasznosításra nem kerülő száraz növényzettől mentesen tartani.
A jelenleg hatályos szabályozás szerint, a tervezett tarló-, nád-, gyep- égetés helyét, időpontját és terjedelmét a megkezdés előtt legalább 24 órával az illetékes I. fokú tűzvédelmi hatóságnak írásban be kellett jelenteni. Az új OTSZ hatályba lépését követően a kérelmet a tevékenység megkezdése előtt legalább 10 nappal kell majd benyújtani az engedélyező hatóságnak, melyet követően a hatóság a kérelmet annak beérkezésétől számított 5 munkanapon belül bírálja el.
Az irányított égetés végzésére vonatkozó kérelemnek tartalmaznia kell:
a) a kérelmező nevét és címét,
b) az égetés pontos, földrajzi koordinátákkal vagy helyrajzi számmal megadott helyét,
c) az égetés megkezdésének és tervezett befejezésének időpontját (év, hónap, nap, óra, perc),
d) az irányított égetés indokát,
e) az égetéssel érintett terület nagyságát,
f) az égetés folyamatának pontos leírását,
g) az égetést végző személyek nevét, címét,
h) az égetés felügyeletét biztosító személy nevét és címét, mobiltelefonszámát,
i) a tűz továbbterjedésének megakadályozására tervezett intézkedéseket és
j) a helyszínen biztosított, a tűz továbbterjedésének megakadályozására készenlétben tartott eszközök felsorolását.
Az irányított égetés során betartandó tűzmegelőzési szabályok:
A tűz nem hagyható őrizetlenül, és veszély esetén, vagy ha az irányított égetést befejezték, azt azonnal el kell oltani. Az irányított égetés csak úgy végezhető, hogy az a környezetére tűz- és robbanásveszélyt ne jelentsen. Az irányított égetés befejezése után a helyszínt gondosan át kell vizsgálni, és a parázslást, izzást – vízzel, földtakarással, kéziszerszámokkal – meg kell szüntetni.
Az irányított égetés során a tarlóégetés csak az alábbiak szerint végezhető:
A tarlónak minden oldalról egyidejűleg történő felgyújtása tilos, az égetéshez csak a tarlómaradványok használhatók fel, a szalmát elégetéssel megsemmisíteni, lábon álló gabonatábla mellett tarlót égetni tilos. A tarlót vagy az érintett szakaszokat a tarlóégetés megkezdése előtt legalább 3 méter szélességben körül kell szántani, és az adott területen az apró vadban okozható károk elkerülése érdekében vadriasztást kell végrehajtani, a fasorok, facsoportok védelmére a helyi adottságoknak megfelelő, de legalább 6 méteres védősávot kell szántással biztosítani. Tarlóégetés 10 ha-nál nagyobb területen szakaszosan végezhető, és csak az egyik szakasz felégetése után lehet a másik szakasz felégetéséhez hozzáfogni. A tarlóégetés során tűzoltásra alkalmas kéziszerszámmal ellátott, megfelelő létszámú, kioktatott személy jelenlétéről kell gondoskodni, és legalább egy traktort ekével a helyszínen készenlétben kell tartani.
Új előírás, hogy a szabadtéren keletkező tüzek megelőzése érdekében a vasút és a közút mindkét oldalán annak kezelője köteles a szélső vasúti vágánytengelytől mérve legalább 4 méter széles, a közút szélétől mérve legalább 3 méter széles védősávot kialakítani. A védősávot éghető aljnövényzettől, gallytól tisztán kell tartani. A folyamatos tisztántartásról, éghető anyagtól mentes állapotban tartásról a védősávval érintett terület tulajdonosa, kezelője, haszonbérlője köteles gondoskodni.
A levegő védelméről szóló 306/2010. (XII.23.) Korm. rendelet értelmében általános jelleggel TILOS a hulladék nyílt téri égetése. A tilalom kiterjed a lábon álló növényzet, tarló illetve növénytermesztéssel összefüggésben keletkezett hulladék (növényi hulladék) égetésére is.
Az észlelt tűzet késedelem nélkül a 105-ös vagy a 112-es (ingyenes) segélyhívó számon jelezni kell a tűzoltóságnak!
Magánfőzőnek nevezzük azt a személyt, aki saját tulajdonú gyümölcsből saját tulajdonú eszközökkel állítja elő a párlatot. A magánfőzéshez továbbra sem kell engedélyt kérni, de a magánfőzésre szolgáló desztilláló-berendezést a tulajdonszerzést követő 15 napon belül be kell jelenteni. Amennyiben a berendezés beszerzése 2015. január 1-jét megelőzően történt, 2015. január 15-ig kell bejelenteni a lakóhely szerinti önkormányzati adóhatósághoz.
A jövedéki adóról és a jövedéki termékek forgalmazásának különös szabályairól szóló 2003.évi CXXVII. törvény 67/A.§ (2) bekezdése alapján a bejelentés tartalmazza a magánfőző nevét, lakcímét, adóazonosító jelét, a desztillálóberendezés feletti tulajdonszerzés időpontját, a desztillálóberendezés űrtartalmát és tárolásának, használatának helyét, ha az eltér a magánfőző lakcímétől.
Jövőre a saját fogyasztás céljából előállított magánfőzött párlat adómentessége megszűnik, azaz évente 1000 forint átalányadó-fizetési kötelezettség terheli az önkormányzat felé, melynek ellenében 50 liter párlatot lehet otthon főzni.
A fenti jogszabály végrehajtására vonatkozó rendeletek megjelenése után a részletes szabályokat a www.kondoros.hu honlapon közzétesszük.
A bevallási nyomtatványt a 35/2008. NGM rendelet szerinti megjelenését követően szintén közzétesszük.
Egy régi húsvét fényénél borongott
S vigasztalódott sok tűnt nemzedék,
Én dalt jövendő húsvétjára zsongok,
És neki szánok lombot és zenét.
E zene túlzeng majd minden harangot,
S betölt e Húsvét majd minden reményt.
Addig zöld ágban és piros virágban
Hirdesd világ, hogy új föltámadás van!
(Juhász Gyula: Húsvétra [részlet])
Tisztelt Honfitársaim!
Az évente szabályos rendben visszatérő ünnepek során nem csak egymást ünnepeljük, hanem arra is alkalmat találunk az ünnep beköszöntekor, hogy megálljunk, elcsendesedjünk, és életünket újra átgondoljuk. Mert nincs két egyforma ünnep. Most, a keresztény kultúrkör talán legfontosabb ünnepéhez érve ismét érezzük át azt, hogy a magunk keresztjének hordozásában, a másokért végzett cselekvés csendes örömét találjuk meg. Minden gyötrődéssel teli perc, óra ellenére belátjuk, hogy a szenvedés fájdalma nem haszon nélküli, mert erőfeszítéseink révén életünk lassan jobbá válik. Nemzettársaink megértették ezt, és bölcs döntésükkel sorsunk jobbításának töretlenségére szavaztak. Afelől nincs kétség, hogy gondolkodásunk és tetteink tisztaságát hamarosan eredményekre tudjuk váltani.
A Húsvét megújító erejével kívánom, ne szűnjünk meg Istent és embertársainkat szeretni!
Áldott Húsvéti Ünnepet kívánok mindannyiunknak!
Erdős Norbert
a Békés Megyei Kormányhivatalt
vezető kormánymegbízott
Bővülő Erzsébet-program - több lehetőség a pályázóknak
A Békés Megyei Kormányhivatalban az Erzsébet-programról sajtótájékoztatót tartott Erdős Norbert országgyűlési képviselő, a Békés Megyei Kormányhivatalt vezető kormánymegbízott és Nagy Anna, az Erzsébet-program szóvivője. Békés megyéből 2013-ban 6300 fiatal üdülhetett, sportolhatott a program segítségével. 2014-ben a program céljaira felhasználható forrás 3 milliárdról 3,5 milliárd forintra bővül.
Élénk sajtóérdeklődés mellett tartott sajtótájékoztatót az Erzsébet-programról a Békés Megyei Kormányhivatalban Erdős Norbert országgyűlési képviselő, a Békés Megyei Kormányhivatalt vezető kormánymegbízott és Nagy Anna, az Erzsébet-program szóvivője. Erdős Norbert bevezetőjében utalt rá, hogy a 2013. évben országosan 50 ezer gyermek, ezen belül Békés megyéből 6300 fiatal üdülhetett, sportolhatott, pihenhetett, köztük ígéretes sport tehetségek is. Nagy Anna, az Erzsébet-program szóvivője elmondta, az Országgyűlés 2012. július 6-án fogadta el a gyermekekről való felelős gondoskodás jegyében megalkotott Erzsébet-programról szóló törvényt. A program célja az, hogy jelentősen csökkentse azon gyermekek számát, akik részére nem biztosított a napi többszöri étkezés, az életkoruknak megfelelő egészséges táplálék, illetve a regenerációhoz szükséges aktív kikapcsolódás lehetősége.
Tájékoztatjuk az iskolaérett gyermekek szüleit, hogy a Békés Megyei Kormányhivatal a melléklet szerint határozta meg a Szarvasi járáshoz tartozó általános iskolák kötelező felvételt biztosító körzeteinek leírását.
Amennyiben az iskolai beiratkozással kapcsolatban kérdésük van forduljanak az iskolákhoz, illetve a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ Szarvasi Tankerületéhez az alábbi elérhetőségen:
5540. Szarvas, Deák Ferenc u.2.
Telefon: 66/795-231, 30-626-7736,
e-mail:
A közlemény innen letölthető:
Erdős Norbert országgyűlési képviselő, a Békés Megyei Kormányhivatalt vezető kormánymegbízott hivatalában fogadta dr. Navracsics Tibor miniszterelnök-helyettest, közigazgatási és igazságügyi minisztert. A kormánymegbízott bemutatta a miniszternek a hivatal munkáját. A találkozóra a közvetlen alkalmat az adta, hogy a Békés Megyei Rendőr-főkapitányságon gyermekbarát meghallgató szobát adtak át.
Május elsejétől az ingyenes jogsegélyszolgálatot a gyulai központon kívül bizonyos időpontokban három új településen is működteti a Békés Megyei Kormányhivatal. Az ügyfelek az egész ország területéről választhatnak maguknak jogi segítőt.
Az előző évek eredményességére alapozva idén is megrendezik az agrárfórum sorozatot, amely eddig Kertészszigeten, Bucsán, Ecsegfalván, Körösladányban volt, legutóbb pedig Örménykúton, Kardoson és Csabacsűdön tartották meg. Az érdeklődés egyre nagyobb a gazdálkodók körében, hiszen lassan közeleg a határidő, május 15-e, amikor a támogatási igényeket be kell adni.
Mára már hagyomány ez az agrárfórum, amelynek célja az egységes kérelembenyújtás segítése, a tavalyi év hibáinak kikerülése. A számok magukért beszélnek, hiszen egy év alatt közel a felére csökkentek a kérelmekkel kapcsolatos problémák – ismertette a fórumon Németh Tibor a Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal (MVH) Békés Megyei Kirendeltség vezetője.

Kardos Község és a magam nevében Üdvözölöm Önt községünk honlapján.
Településünk Békés megye északnyugati részén található a 44-es számú főútvonal mellett, Kondoros és Csabacsüd települések között.
Békéscsabától 37, Szarvastól 14 km távolságra. Az itt élők száma 793 fő, s a többség a mezőgazdaságból él, mivel kitűnő minőségű földek találhatók vidékünkön, melyeknek átlagos aranykorona-értéke 41,8.
Ajánlom honlapunkat mindazoknak, akik szeretik és kedvelik a nyugodt, tiszta, falusias vidéki életet, annak nehézségeivel együtt.
Brlás János
polgármester
Elkészült Kardoson az Integrált Közösségi Szolgáltató Tér (IKSZT)
Kardos Község Önkormányzata 2008-ban pályázatot nyújtott be az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program (ÚMVP) intézkedései keretében meghirdetett 112/2009. (VIII. 29.) FVM rendelet alapján, Integrál Közösségi Szolgáltató Tér (IKSZT) kialakítása és működtetése jogcímre.
A beruházás megvalósításához az Európai Unió és a Magyar Köztársaság Kormánya által az ÚMVP keretében nyújtott támogatás összege: 34 756 692,-Ft.
Az elnyert összeg jelentős részét, bruttó 28 406 751,- Ft-ot a beruházás kiadásai teszik ki.
Az IKSZT megvalósulási helyszín külső és belső felújítására, bővítésére, korszerűsítésére az önkormányzat nyílt közbeszerzést írt ki, mely eredményeként a kondorosi székhelyű Ép-Center Kft.-t bízta meg a kivitelezői feladatokkal, összesen nettó 19 132 944,- Ft értékben.
A szerződéskötésre, illetve a munkaterület átadására 2010. október 25-én került sor. A nyertes kivitelező 2011. március 15-i határidővel vállalta és fejezte be a beruházást.
A támogatásból az IKSZT részét képező szolgáltatásokhoz kapcsolódó eszközökre nettó 6 266 220 Ft állt rendelkezésre.
A lakberendezési tárgyakra, valamint az informatikai eszközök és szoftverek beszerzésére vonatkozóan egyszerűsített közbeszerzési eljárás került kiírásra.
Az eljárások eredményeként a lakberendezési tárgyak beszerzésére vonatkozóan a békéscsabai Nagy és Társa Kft.-vel nettó 4 848 700,- Ft összegben, az informatikai eszközbeszerzésre vonatkozóan pedig a kondorosi ProfNet Informatikai Kft.-vel nettó 1 522 401,- Ft összegben került aláírásra a szállítási szerződés.
A fejlesztés által egy olyan többfunkciós, közösségi, közművelődési és szolgáltató központ jött létre, amely szélesíti a helyben elérhető alapszolgáltatások körét, javítja az információs és kommunikációs technológiák helyi elérhetőségét, beleértve a kulturális tevékenységek fejlesztését, ezzel teret adva a lakosság számára a különféle igényeknek megfelelő közösségi programoknak. Mindennek alapját a régi funkcióját vesztett iskola épületének infrastrukturális megújítása, műszaki korszerűsítése adta.
A támogatási összeg magában foglalja az IKSZT működtetésére elszámolható kiadásokat is. Erre a célra az első évben
3 200 000,- Ft, másodikban 2 200 000,- Ft, a harmadikban 1 100 000, Ft áll majd rendelkezésre.
A projekt az Európai Unió támogatásával, valamint az Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alap társfinanszírozásával valósult meg.
A szolgáltatás várhatóan 2011. június 01.-vel indul.
Bízom abban, hogy az épület szolgáltatásait minél többen igénybe fogják majd venni és kellemes programokban és időtöltésben lesz részük.
Tisztelettel: Brlás János polgármester
Kardos Község Önkormányzata 2009-ben nyújtott be pályázatot az Új Magyarország Fejlesztési Tervben meghirdetett Dél-Alföldi Operatív Program DAOP-4.3.1-09-0038 számú konstrukció keretében, „Kondoros Nagyközség Polgármesteri Hivatala kardosi Kirendeltség mint multifunkcionális tér komplex akadálymentesítésére”.
A benyújtott pályázatunk célja az volt, hogy egyenlő esélyű hozzáférést biztosítsunk a település minden lakója számára a helyi közszolgáltatásokhoz.
A beruházáshoz az önkormányzat bruttó 27.256.736,- Ft támogatást nyert el, amelyet 5 százalékos saját erővel egészít ki, mintegy 1,5 millió forinttal.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Regionális Fejlesztési Alap társfinanszírozásával valósult meg.
A projekt előkészítésre 1 472 500 Ft-ot fordítottunk, (építési engedélyes tervek, kiviteli tervek stb.)
Projekt vezetése és pénzügyi elszámolások költségeire: 559.560,-Ft-ot.
A közbeszerzés költségeire: 300.000 Ft,-ot,
Építés felújításra: 25 250 394,-Ft-ot,
Műszaki ellenőr igénybevételének költségeire: 562 500,-Ft.
Rehabilitációs szakértő igénybevételére: 237 500 ,-Ft.
A nyilvánosság biztosítására pedig: 200 000 Ft,-ot.
Ezen feladatok, a pályázat szerves részét képezték.
A pályázaton elnyert összeg száz százalékát a beruházás megvalósítására fordítottunk, a kivitelezésre nyílt közbeszerzést írtunk ki.
Az első eljárás érvénytelen lett, mert az ajánlati ár magasabb volt, mint a rendelkezésre álló összeg.
Így új, egyszerűsített közbeszerzési eljárás került meghirdetésre, ami már eredményes lett.
A szerződéskötésre, illetve a munkaterület átadására 2010. október 25-én került sor és a beruházás 2011. február 03-án elkészült.
A nyertes kivitelező, nettó 20.100.315 Ft beruházási összeggel a kondorosi Ép-Center Kft. lett, akinek szeretném ezúton is megköszönni munkáját.
A projekt a kardosi községháza épületében végzendő, önkormányzati feladatok komplex akadálymentesítésére irányult.
A kardosi Polgármesteri Hivatal Kondoros Nagyközség Önkormányzat Polgármesteri Hivatala, kardosi kirendeltségeként látja el funkcióját.
Az épületében a hivatali ügyintézés mellett, egyéb lakossági közszolgáltatásokat is ellátnak.
Az emeleten működik a mozgókönyvtárunk, és a közösségi internet hozzáférés, valamint itt történnek a testületi ülések és a kisseb tájékozatók pld. pályázati lehetőségekről, melyek nyilvánosak.
A munkálatok a teljes épületet érintették, és megoldották az ügyfélszolgálat komplex akadálymentesítését.
Az átalakítás lehetővé tette a kultúrterembe való zavartalan bejutást is, az előtérben pedig egy akadálymentes WC került kialakításra.
A beépítésre kerülő lift, az emeletre való feljutást könnyíti meg az épület északkeleti oldalán. A hivatal hátsó bejárata, valamint a főbejárata az épület zavartalan megközelítése érdekében rámpával lett ellátva. Az épülethez szervesen kapcsolódik, két férőhelyes, akadálymentesített parkoló is. Az összekötő épületrész felett az emeleti bővítményben előtér, a meglévő vizesblokkok fölött pedig egy másik új mosdó helység került elhelyezésre. Az átalakított, illetve az új építésű helyeken, valamint a hivatali kirendeltség folyosóin a meglévő csúszós mettlachi helyett vezetősávval ellátott csúszásmentes greslapok kerültek.
A hallássérültek körülményeinek javítása érdekében két darab indukciós készülék került elhelyezésre. A további infokommunikációs akadálymentesítés érdekében, az akadálymentes WC vészjelzővel, irányfénnyel lett ellátva, a tájékozódást az épületen belül breil írással kiegészített táblák biztosítják.
Fenti átalakításokkal az ügyfélszolgálat komplex akadálymentesítése biztosított lett.
Az épület szolgáltatásait az átalakítás során az idősebbek, mozgáskorlátozottak, a gyengén látók és a hallássérültek is teljeskörűen igénybe tudják így venni.